Direktlänk till inlägg 23 februari 2010
JAAA!
Idag var vi på studiebesök på Karlskrona Montessoriskola. Alla i klassen har parvis fått välja en "pedagogisk fader/moder" för att göra ett grupparbete om det. Jag norpade åt mej montessori innan nån hann blinka och Rolf hakade på blixtsnabbt!
Jag kom att tänka på att jag KÄNNER någon som jobbar på montessoriskolan i Karlskrona och det kunde inte BLI bättre än att vi fick över en timmes undervisning i skolans upplägg och pedagogik! Det var MYCKET intressant och lärorikt, jag har nästan bestämt att Nellie ska gå på montessorisärskola. Det var ju faktiskt så det började en gång i tiden...
Maria Montessori insåg att utvecklingsstörda eller barn med särskilda behov faktiskt OXÅ kan lära sig om man bara anstränger sig lite!!
Vi diskuterade DÅtidens skola litegrann efteråt Rolf och jag, vi kom fram till att skolan var ju inte ALLS anpassad för alla barn. Man fick rabbla ramsor i kör och stavningen fick man klara mestadels muntligt. Shit det vet jag inte ens om jag klarar av!! Inte bara utvecklingsstörda barn blev utskuffade ur samhället... men med Maria Montessoris pedagogik kunde de barnen lära sig lika bra som andra, eller till och med BÄTTRE visade det sig.
Klassrummen är lite annorlunda än vi är vana vid.. Det är viktigt att läraren befinner sig på samma nivå, rent fysiskt.
Eleven väljer SJÄLV vad han eller hon vill träna på. Idag ville jag öva på bokstäver. Min lärare ber mig hämta en matta och jag ska sitta till vänster om läraren. Nu visar läraren bokstaven för mig- det vita är som "sandpapper" och drar fingret över bokstaven och säger lugnt och tydligt "eeeeee".
Sen gör "eleven" efter och säger "eeee".
Därefter kan eleven "rita" på fri hand, här har man ett kakburkslock med lite mannagryn i som man kan rita bokstäver i. Därefter kommer momentet att använda papper och penna!!!
Det finns bara EN låda med bokstäver, EN av alla material för att man ska lära sig att vänta på sin tur. Hela den här pedagogiket är MYCKET fostrande och fokuserar inte allt på själva lärandet, mycket handlar om att man ska bli en "god vuxen".
Om fyra andra elever är intresserade av de här bokstäverna som läraren och jag har så får de gärna TITTA men inte fråga eller lägga sig i. Läraren håller fokus på EN elev i taget. Jag är så imponerad av hela upplevelsen idag!!!
Det finns TUSEN saker jag kan berätta om det här men ni ska bara få lite i taget!! Annars avslöjar jag ju HELA vårt grupparbete innan vi ens har redovisat det!!!
...
I min familj är vi fem syskon och en halv. Det är en underdrift när jag säger att det har varit svårt att förstå alla. Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att vi alla fem och en halv är varandras motsatser -i allt. Och ärligt så kan ...
Jag har sett och upplevt toppen och botten. Jag har sett vilket arbete som krävs för att bli bäst. Jag har sett alla svettdroppar som Du betalat för att komma först. Jag har sett vilket pyttemisstag som tar Dig från guldmedaljen. Jag har...
Den här bloggen startade jag för sååå många år sedan. Jag hade så mycket som jag behövde få ur mig. Jag vet att många älskade, många hatade, och ännu fler förundrades över mitt sätt att se på världen. Eller kanske mest av allt hur jag så...
Nollvisionen, men när? Karlskrona 24/9 2018 Nedan kommer relevanta klipp från en debattskrift gjord av Magnus Andersson på Cajoma Consulting i Uppsala år 2003 (Nollvision eller nollillusion, Uppsala 2003) En sammanfattning av nollvisionen ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 |
7 | |||
8 | 9 | 10 |
11 |
12 |
13 | 14 |
|||
15 | 16 |
17 |
18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 |
25 |
26 |
27 | 28 |
|||
|